درس سوم معجزه ای از نوع کتاب کلاس سوم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

درس سوم معجزه ای از نوع کتاب کلاس سوم


 

درس سوم     معجزه اي از نوع كتاب

 

 

 

قران كريم ، آخرين كتاب الهي است كه بر خاتم پيامبران نازل شده است .قران كريم اين ويژگي را دارد كه :

 

 

 

ویژگی قرآن کریم نسبت به سایر کتاب های الهی چیست؟  - (دليل و سند جاودانه نبوت پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله و سلم است .)

 

در اين درس مي خواهيم اين ويژگي را بررسي كنيم تا بدانيم :

 

اولا ، چگونه قرآن كريم دليل حقانيت پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله وسلم و معجزه ايشان به شمار مي آيد؟

 

ثانيا ، آيا ميان نوع معجزه پيامبر صلي الله عليه واله و سلم ( يعني كتاب ) و خاتميت ايشان رابطه اي هست ؟

 

 

 

وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

 

 واگر در آنچه بر بنده‏ى خود از قرآن نازل كرده‏ايم، شكّ داريد، اگر راست مى‏گوييد لااقل يكسوره همانند آن را بياوريد و گواهان خود را غير از خداوند بر اين كار دعوت كنيد.

 

 

 

فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ

 

پس اگر اين كار را نكرديد، كه هرگز نتوانيد كرد، ازآتشى كه هيزمش مردم گناهكار وسنگ‏ها هستند وبراى كافران مهيّا شده، بپرهيزيد.

 

 

 

أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا

 

چرا در معانى قرآن تدّبر نمى‏كنند؟ در حالى كه اگر اين قرآن، از طرف غير خدا بود قطعاً اختلاف‏هاى بسيارى در آن مى‏يافتند.

 

 

 

مَا كُنتَ تَتْلُواْ مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ

 

و تو قبل از نزول اين قرآن هيچ كتابى نمى‏خواندى، و با دست خود آن قرآن را نمى‏نويسى، مبادا آنان كه در صدد ابطال سخنان تو هستند، شك و ترديد كنند.

 

پیام آیات:

با تفکر در آیات ابتدای درس، پاسخ سوال های زیر را به دست آورید.

1-کسی که می پندارد قرآن کریم از جانب خدانیست، برای اثبات ادعای خود چه باید بکند؟

 کسی که می پندارد قرآن کریم از جانب خدانیست، برای این ادعای خود باید سوره ای مانند یکی از سو ره های قرآن بیاورد .

بقره 23

2-اگر کسی بدون دلیل منکر الهی بودن قرآن باشد چه سرنوشتی در انتظار اوست؟

   اگر کسی بدون دلیل منکر الهی بودن قرآن باشدعذابی در انتظار اوست که هیزم آتش آن از انسان و سنگ می باشد.           بقره 24

3-یکی از دلایل الهی بودن قرآن چیست؟

   یکی از دلایل الهی بودن قرآن اختلاف نبودن در آن است      نساء 82

4-در چه صورتی جای آن بود که کج اندیشان در با ره الهی بودن قرآن دچار شک شوند؟

اگر پیامبر، خواندن و نوشتن می دانست جای آن داشت که کج اندیشان در باره ای الهی بودن قرآن دچار شک و تردید شوند .    عنکبوت 48

 

 

سند و دليل نبوت

 

سند و دلیل نبوت را توضیح دهید؟

 

(هر يك از پيامبران الهي معجزه اي داشتند كه بدان وسيله پيامبر بودن خود را ثابت مي كردند . از معجزه هاي حضرت موسي عليه السلام ، يكي تبديل شدن عصايش به ماري بزرگ بود و ديگري نوري بود كه هنگام بيرون آمدن دست او از گريبان ، همه جا را روشن مي كرد . از معجزه هاي حضرت عيسي عليه السلام شفا دادن بيماران لاعلاج و زنده كردن مردگان بود . معجزه ها به اذن خدا انجام مي شد و فقط براي اثبات نبوت پيامبران به كار مي رفت . برخي از پيامبران گذشته كتاب آسماني داشتند اما به عنوان معجزه مطرح نكردند .)

 

 

 

تحدی را تعریف کنید؟  تحدی را توضیح دهید؟

 

معجزه اصلي پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله و سلم قرآن كريم است و همانطور كه در آيات ابتداي درس خوانديم ، ((از مخالفان مي خواهد اگر در الهي بودن اين كتاب شك دارند ، يك سوره مانند آن بياورند . اين دعوت به مبارزه را تحدي ) مي گويند . ) از آن روز كه قرآن كريم دعوت به مبارزه را اعلام كرده است بيش از چهارده قرن مي گذرد . مخالفان سرسخت اسلام در اين باره تلاش فراوان كرده اند اما نتوانسته اند سوره اي ، حتي به اندازه سوره ( كوثر ) بياورند كه دانشمندان و متخصصان ، برابري آن را با سوره اي از قرآن بپذيرند در حالي كه آسان ترين راه براي غير الهي نشان دادن اسلام و قرآن كريم ، آوردن سوره اي مشابه يكي از سوره هاي اين كتاب الهي است.) 

 

ختم نبوت و معجزه جاويدان  

 

  

 

جاي اين سوال است كه چرا خداوند يك كتاب را معجزه پيامبر اكرم قرار داده است ؟ در پاسخ به اين سوال مي گوييم :

 

(میان ختم نوت و نوع معجزه ی پیامبر چه رابطه ای دارد؟ چرا خداوند یک کتاب را معجزه پیامبر قرار داده است؟)

 

(از آن جا كه پيامبر اكرم صلي الله عليه واله وسلم آخرين پيامبر و تعليمات ايشان براي همه زمان هاي بعد از اوست ، سند نبوت و حقانيت او نيز به گونه اي است كه در همه زمان ها حضور دارد و هم اكنون نيز مخالفان را به آوردن سوره اي مانند سوره هاي خود دعوت مي كند . اگر معجزه پيامبر اكرم صلي الله عليه واله وسلم از نوع كتاب و علم و فرهنگ نبود ، نمي توانست شاهدي حاضر و دائمي بر نبوت ايشان باشد .)

 

 

 

شگفتی اعجاز قرآن در چیست؟

 

(شگفتي اين اعجاز در آن است كه هر قدر زمان مي گذرد و انسان به قله هاي بلندتري در علم و معرفت دست مي يابد ، نه تنها از ارزش آن كاسته نمي شود بلكه درخشندگي اش آشكارتر مي گردد و ابعاد جديدي از معارف ان كشف مي شود .)

 

جنبه هاي اعجاز قرآن كريم

 

 

 

جنبه های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید؟ جواب: لفظی و محتوایی

 

هر كتابي از دو جنبه قابل بررسي است : يكي لفظي و ديگري محتوايي .در پيام آيات ابتداي درس ديديم كه تحدي قرآن كريم منحصر به يكي از اين دو جنبه نيست و از مخالفان خواسته شده كه براي اثبات ادعاي خود سوره اي بياورند كه چه از نظر لفظي و چه از نظر محتوايي شبيه قرآن باشد . اكنون هر يك از اين دو جنبه را بررسي مي كنيم

 

اعجاز لفظی را توضیح دهید: 1- اعجاز لفظي :

 

 ( هر كس كه اندكي با زبان عربي آشنا باشد ، پس از انس با قرآن ،در مي يابد كه اين كلام با ساير كلام ها كاملا متفاوت است . فصاحت و بلاغت قرآن كريم ، از آغاز نزول مورد توجه همگان و حتي مخالفان قرار گرفت . زيبايي هاي لفظي ، ساختار موزون كلمه ها و جمله ها ،رسايي در معنا با وجود ايجاز و اختصار و بسياري ديگر از ويژگي هاي هنرمندانه ادبي قرآن كريم ، بي مانند است . زيبايي و شيريني بيان ، موزون بودن كلمه ها و رسايي تعبيرات ، در طول تاريخ سبب نفوذ خارق العاده اين كتاب آسماني در افكار و نفوس شده است . در اوايل بعثت ،‌ سران مكه افرادي را مامور كرده بودند كه نگذارند مردم به خانه پيامبر صلي الله عليه واله وسلم بروند و آيات قرآن را بشنوند زيرا مي دانستند كه اين آيات ، شنونده را تحت  تاثير قرار مي دهد )

 

اعجاز محتوایی قرآ ن را توضیح دهید؟

 

 2-      اعجاز محتوايي: محتواي اين كتاب شريف ويژگي هايي دارد كه نشان مي دهد از قلم هيچ دانشمندي تراوش نكرده است ، چه رسد به شخصي كه قبل از آن چيزي ننوشته و آموزشي نديده است . اساسا قرآن كريم در چنان اوجي از معنا قرار دارد كه اگر همه انسان ها يكديگر را كمك كنند ، نمي توانند حتي سوره اي مانند آن بياورند . حال ببينيم اين ويژگي ها كدامند .

 

 

 

ویژگی های اعجاز محتوایی را نام ببرید:

 

از ویژگی های محتوایی قرآن انسجام درونی در عین نزول تدیجی را توضیح دهید؟

 

( الف ) انسجام دروني ، در عين نزول تدريجي :

 

مي دانيم كه آثار و نوشته هاي اوليه دانشمندان و متفكران با  آثار دوران پختگي و كمالشان متفاوت است . از اين رو دانشمندان معمولا در نوشته هاي گذشته خود تجديد نظر مي كنند و اگر بتوانند ، كتاب هاي گذشته خود را اصلاح مي نمايند . با اين كه بيش از شش هزار آيه قرآن كريم در طول 23 سال نازل شده و درباره موضوعات متنوعي مانند توحيد ، معاد ، انسان ، نظام خلقت ، سرگذشت پيامبران ، نظام اجتماعي ، اخلاق و احكام سخن گفته است ، با وجود اين ، نه تنها ميان آيات آن تعارض و ناسازگاري نيست ، بلكه آياتش دقيق تر از اعضاي  يك بدن با يكديگر هماهنگ اند )

 

 

 

از ویژگی های محتوایی قرآن تاثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت را نام ببرید

 

ب ) تاثيرناپذيري از عقايد دوران جاهليت :

 

 ( در هر دوره اي از زمان ، مجموعه اي از افكار ، عقايد ، آداب و رسوم كه از آن به فرهنگ تعبير مي شود ، مردم را كم وبيش تحت تاثير قرار مي دهد . فرهنگ مردم حجاز آميزه اي از عقايد نادرست و آداب و رسوم خرافي و شرك آلود بود . آنان حتي آداب توحيدي باقي مانده از زمان حضرت ابراهيم عليه السلام را با شرك آميخته و كعبه را مركز بت هاي كوچك و بزرگ كرده بودند با وجود اين قرآن كريم نه تنها از اين فرهنگ تاثير نپذيرفت بلكه به شدت با آداب جاهلي و رسوم خرافي آن مبارزه كرد و به اصلاح جامعه پرداخت و از موضوع هايي چون عدالت خواهي ، علم دوستي ، معنويت و حقوق برابر انسان ها كه آرمان هاي مقدس بشريت به شمار مي روند سخن گفت )

 

 

 

توضیح دهید آیا قرآن کریم  که 15 قرن پیش نازل شده است چگونه میتواند پاسخ گوی بشر امروزی باشد؟      

 

ج ) جامعيت و همه جانبه بودن :

 

( قرآن كريم با وجود اين كه حدود پانزده قرن پيش و در جامعه اي به دور از فرهنگ و دانش نازل شده در مورد همه مسائل مهم و حياتي كه انسان در هدايت بدان نياز دارد ، سخن گفته و چيزي را فروگذار نكرده است . اين كتاب فقط از امور معنوي يا آخرت و رابطه انسان با خدا سخن نمي گويد ، بلكه از زندگي مادي و دنيوي انسان ، مسئوليت هاي اجتماعي و رابطه وي با انسان هاي ديگر سخن مي گويد و برنامه اي جامع و همه جانبه را در اختيارش قرار ميدهد ).

 

 

 

چرا فرآن کریم کتاب دیروز امروز و فردای انسان هاست؟

 

د ) تازگي و شادابي دائمي :

 

( معمولا افكار و انديشه ها به تدريج كهنه مي شوند و با پيشرفت فرهنگ و دانش بشري همه يا قسمتي از آن ها جاي خود را به انديشه هاي جديد مي دهند . اما مي بينيم كه قرآن كريم نه تنها با پيشرفت زمانه كهنه نمي شود ، بلكه افق هاي جديدي از حكمت ، علم و معرفت را به روي جويندگان مي گشايد . اين كتاب ، كتاب ديروز ، امروز و فرداهاي انسان هاست .) هر چه زمان بگذرد و انسان ها به درجات عالي تري از فرهنگ و دانش برسند ، درخشندگي و شادابي قرآن بيش تر نمايان خواهد شد .

 

ه ) ذكر نكات علمي بي سابقه : در جامعه اي كه علم ودانش جايگاهي نداشت و خبري از رشته هايي مانند فيزيك ، زيست شناسي ، گياه شناسي و ستاره شناسي نبود ، قرآن كريم اشاره به برخي نكات علمي مي كند كه در تمام دنياي آن روز بي سابقه بود و بعدها توسط دانشمندان كشف گرديد . به دو نمونه از اين نكات علمي توجه كنيد :

 

 

 

نمونه هایی از نکات علمی بی سابقه قرآن را توضیح دهید:

 

( 1- مردم از وجود زوجيت در انسان ها و حيوان ها مطلع بودند . اما بعدها دانشمندان دانستند كه نوعي از زوجيت در گياهان هم هست . در بسياري از آن ها نر و ماده بر يك پايه قرار دارند و در برخي ديگر درخت نر از درخت ماده جداست .امروزه روشن شده كه گونه هايي از زوجيت در ساير موجودات هم وجود دارد، مانند بار مثبت و منفي الكترون و پروتون و بارهاي مغناطيسي متضاد . قرآن كريم از اين زوجيت ها خبر داده است . مثلا مي فرمايد كه ما زمين را گسترانديم و كوه هاي بلند و استوار را بنا نهاديم و از هر گياهي به صورت زوج در آن رويانديم . آن گاه دامنه زوجيت را توسعه مي دهد و به همه اشيا مي رساند و مي فرمايد از هر چيز دو گونه آفريديم .

 

2- تا قبل از قرن هجدهم دانشمندان فكر مي كردند كه ستارگان به سقف آسمان ها ، چسبيده اند و به همين علت نمي افتند . اما قرآن كريم از وجود جاذبه ميان ستارگان ، به طوري كه همه مردم بفهمند خبر داد و آن را عامل در هم نرفتن ستارگان در يكديگر معرفي كرد و فرمود(خداوند،آسمانها را با ستون هايي كه براي شما ديدني نيستند  بر پا داشته است ))

 

امي بودن پيامبر (ص) و معجزه بودن قرآن

 

 

 

امی بودن پیامبر و معجزه قرآن را توضیح دهید؟

(از موضوعات شگفت انگيز و زيبا عرضه قرآن كريم توسط پيامبري امي و درس نخوانده بود. مورخان نوشته اند كه تا قبل از ظهور اسلام ، آموختن علم در ميان مردم حجاز مرسوم نبود و جايي براي درس خواندن وجود نداشت . رسول خدا (ص) نيز كه قبل از تولد ، پدر و پس از مدتي مادر خود را از دست داده بود ، مطابق رسم زمانه نزد كسي درس نخوانده و خواندن و نوشتن نياموخت . در عين حال ، از همان ابتداي بعثت ، آياتي را بر مردم خواند كه برترين معارف را در زمينه خداپرستي ، معاد ، انسان شناسي ، اخلاق و ساير جنبه هاي زندگي فردي و اجتماعي در برداشت و بزرگ ترين دانشمندان را به تكاپو واداشت و فيلسوفان ، عارفان و اديبان را خاضع كرد . )

پاسخ:اندیشه و تحقیق:

1- اگر اعجاز پیامبر اکرم (ص) به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می آمد؟

این سوال در باره ی نوع اعجاز پیامبر (ص) و جاودانه بودن این اعجاز است چون این اعجاز از سنخ علم و فرهنگ است می تواند دوام داشته باشد و آیاتی از قرآن که مخالفان را به آوردن سوره ای مشابه دعوت می کند امروز هم موضوعیت دارد و مخالفان نمی توانند سوره ای مشابه با یکی از سوره های قرآن ارائه کنند که نزد آگاهان مورد قبول قرار گیرد. این جاودانگی در اعجاز نشانگر جاودانگی دین اسلام است و امروزه اگر کسی بخواهد بداند آیا پیامبر اکرم (ص) از جانب خدا آمده یا نه باید به قرآن کریم مراجعه کند ، زیرا قرآن کریم سند نبوت ایشان است .

2- چرا خداوند در آیه ی 82 سوره ی نسا ء می فرماید: « اگر قرآن از غیر خدا بود ، اختلاف و ناسازگاری بسیاری در آن مشاهده می شد »؟

زیرا قرآن کریم به تدریج برای مردم خوانده شده و در ظرف زمانی 23 سال تشکیل شده است . محتوای آیات به گونه ای نیست که مثلا پیامبر اکرم آن را قبلا نوشته باشد اما به تدریج به مردم بخواند، بلکه بیشتر آیات در ضمن حوادثی که پیش می آمد و در ارتباط با آن ها نازل می شد . یعنی آیات دارای شان نزول هستند. حال اگر قرآن کریم از جانب خداوند نمی آمد و به تدریج توسط شخص پیامبر (ص) یا هر فرد دیگری در طول 23 سال تنظیم می شد اختلافات زیادی در آن پدید می آمد . چون پیامبر اکرم(ص) روز به روز پخته تر و کارآمدتر می شد و علم ایشان افزایش می یافت در مقابل رخداد ها موضع گیری ها ی بهتری می داشت و نظرات بهتری ارائه می نمود.

3- با بررسی اولین آیات نازل شده بر پیامبر اکرم (ص) ( پنج آیه ی اول سوره ی علق ) توضیح دهید که چگونه این آیات نشان دهنده ی تاثیر ناپذیری قرآن از فرهنگ و عقاید دوران جاهلیت است؟

إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَقَ            بخوان به نام پروردگارت كه هستى را آفريد.

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن عَلَقٍ               او كه انسان را از خون بسته آفريد.

اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ                    بخوان كه پروردگار تو از همه گرامى‏تر است.

الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ                      او كه با قلم آموخت.

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ               آنچه را انسان نمى‏دانست به او آموخت.

پیام آیات: 1 - تاثیر نپذیر فتن قرآن از جاهلیت : خداوند در میان قومی که تعداد کمی سواد خواندن و نوشتن داشتند و در محیطی که فرهنگ جاهلیت غلبه داشت به ارسال پیامبر و نزول قرآن توانست فرهنگ جاهلیت را از بین ببرد و فرهنگ جدیدی جایگزین آن کند. 2 – تعلیم از جانب خداست : خداوند با ارسال رسولان و فرستادن کتاب الهی علومی را که انسان توانایی یاد گرفتن و فهمیدنش را از طریق عقل بشری ندارد در اختیار او قرار می دهد « عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ » این علم اشاره به هدایت الهی است که در این جا از صفات رب بر شمرده است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال سوم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : شنبه 8 آذر 1393
زمان : 1:45


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.